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第33巻(2018) >

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タイトル: 地域密着型の小規模大学における学習支援システム(LMS)の導入を通じたICT教育とアクティブ・ラーニングに関するフィージビリティスタディ
その他のタイトル: A Feasibility Study on ICT and Active Learning processes through adoption of Learning Support System (LMS) at Community-Based University
著者: 萩原, 豪
豊田, 正明
美藤, 信也
佐久間, 貴士
Wayne Hagiwara, Go
Toyoda, Masaaki
Mitou, Sinya
Sakuma, Takashi
ハギワラ,ゴウ
トヨダ,マサアキ
ミトウ,シンヤ
サクマ,タカシ
発行日: 2018年12月20日
出版者: 高崎商科大学メディアセンター
引用: 高崎商科大学紀要.33.27-35(2018)
抄録: The purpose of this research is to examine whether we can combine utilization of ICT and active / learning which we are promoting by introducing learning management system (LMS) at our university. In this research, we examined what LMS is appropriate for our university. The functions of Google Apps, Cybozu Live, and Moodle provide both merit and demerit. Research group concluded the combination of Moodle and Google Apps is the best option for the adoption of LMS to our university. It is possible to assume that stakeholders such as local residents also participate in LMS. LMS is usually operated only inside of the university. There is a possibility to using LMS with local residents and provide public lectures, including how to use LMS, our university could fulfill responsibilities as a community-based university.  本研究の目的は、本学において学習支援システム(Leaning Management System: LMS)を導入することにより推進してきているICTの活用とアクティブ・ラーニングを結びつけることが出来るかどうかを検討することにある。本研究において導入したGoogle AppsおよびサイボウズLive、そしてセットアップが完了したMoodleについて、それぞれの機能が一長一短であることを前提とし、本研究グループは本学におけるLMSの導入については、MoodleとGoogle Appsの併用が望ましいという結論に達した。地域住民などのステークホルダーにもLMSに参加してもらうことを想定することができる。本来ならばLMSは大学内において運用されるものであり、地域住民など学外の人間が参加する例は聞かれない。LMSの操作方法の指導などを地域における公開講座などの開催を通じて、地域密着型の大学としての責務を果たすことも可能である。
URI: http://hdl.handle.net/10087/12338
ISSN: 1347-703X
出現コレクション:第33巻(2018)

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