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(2013) 第38号 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10087/7990

Title: 製造業支援ポータルサイトにおけるサイト改善提案と効果測定 : 「いせさきものづくりネット」のアクセス解析をもとに
Other Titles: Suggestions for Improvement and Effectiveness Measurement for a Manufacturing Industry Support Portal Site : Based on the results of the traffic analysis of "Isesaki Monodukuri Net"
Authors: 樽井, 勇之
TARUI, Yuji
Keywords: 製造業支援ポータルサイト
いせさきものづくりネット
サイト改善提案
アクセス解析
a manufacturing industry support portal site
Isesaki Monodukuri Net
improvement for portal site
traffic analysis
Issue Date: 28-Dec-2013
Publisher: 上武大学
Citation: 上武大学経営情報学部紀要. 2013, no.38, p.1-24
Jobu Daigaku Keiei Joho Gakubu kiyo (Bulletin of Faculty of Management Information Sciences, Jobu University). 2013, no.38, p.1-24
Abstract: 本論文では、伊勢崎市が運営する、市内製造業の活動を支援するための製造業支援ポータルサイト「いせさきものづくりネット」について、アクセス解析をもとにしたサイト改善提案とその効果測定について述べた。本研究では、(1)本サイトの特徴を理解するための、サイト開設時点から2年間のアクセス解析と、(2)1年目のアクセス解析結果をもとにしたサイト改善提案と、(3)その改善効果を見るための2年目の解析結果をもとにウェブ分析を行った。本サイトを訪問する主なユーザーの行動パターンを分析してみると、約83%が検索エンジンを利用したキーワード検索で訪問し、約100秒の滞在時間があり、約3ページ閲覧し、事業者紹介ページで離脱する割合が約47%であることがわかった。サイト改善提案では、(1)トップページのレイアウト改善、(2)事業者紹介ページ関連リンクの追加、(3)問合せメールフォーム項目数の削減を行い、その効果測定を行い、比較的良好な結果を得ることができた。
This paper describes the suggestions for improvement and effectiveness measurement for a manufacturing industry support portal site titled "Isesaki Monodukuri Net". (1) In order to understand the trends and characteristics of the site, traffic analysis was performed over two years. (2) Suggestions for improvement based on the results of the traffic analysis for one year were made. (3) After the improvement for the portal site was implemented, traffic analysis was performed to measure site effectiveness during the second year. According to the traffic analysis, it was found that about 83 percent of users visit the site by keyword retrieval, and browse about 3 pages per 100 seconds. About 47 percent of users exit from the page of company information. Suggestions for improvement, such as (1) top page layout, (2) adding comparable company links on company information pages, and (3) reducing the number of items on mail form, were implemented. As a result, the improvement for the portal site has been effective.
URI: http://hdl.handle.net/10087/7990
ISSN: 0915-5929
1884-7307
NII paper ID: http://ci.nii.ac.jp/naid/110009587924
Appears in Collections:(2013) 第38号

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