DSpace
 

Academic Knowledge Archives of Gunma Institutes >
群馬大学(Gunma University) >
82 国際センター >
8202 群馬大学国際教育・研究センター論集 >
第12号 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10087/8519

Title: 中国人女子留学生の友人形成及び友人不形成に至る過程に関する研究
Other Titles: Chinese female students’process of friendship formation with Japanese students
Authors: 小松, 翠
Komatsu, Midori
Keywords: 中国人女子留学生
友人形成
友人関係期待
友人関係に関する体験
制度的支援
Issue Date: Mar-2013
Publisher: 群馬大学国際教育・研究センター
Citation: 群馬大学国際教育・研究センター論集. 12, 71-86. (2013)
Abstract: 本研究は中国人女子留学生の友人形成及び友人不形成過程について検討することを目的とし、中国人女子留学生7名を対象に半構造化インタビュー調査を行い、インタビュー内容をKJ 法によって質的に分析した。その結果、『友人形成への関心』『友人関係期待』『友人関係に関する否定的体験』『否定的体験に対する行動』『友人関係に関する肯定的体験』の5つのカテゴリーが見出された。さらに、『友人形成への関心』と『否定的体験に対する行動』が積極的か消極的かにより「積極的関心積極的行動型」「積極的関心消極的行動型」「消極的関心積極的行動型」「消極的関心消極的行動型」の4つの型に分類し、友人形成及び友人不形成過程について分析した結果、友人形成に積極的な関心を持っていても制度的支援を得られない場合は友人形成に至らないこと、友人形成への関心が消極的であっても、制度的支援を得た場合は友人形成に至っていることが明らかになった。
Description: This study analyzes Chinese female students’process of friendship formation with Japanese students. I conducted semi-structured interviews with seven Chinese female students and analyzed the data using qualitative synthesis method (KJ method). First, the results indicated that their process of friendship formation was composed of "concern to the friendship formation,""expectations of association with Japanese students,""negative perceptions toward association with Japanese students,""coping behaviors of the negative perceptions,"and "positive perceptions toward association with Japanese students."Second, the process of friendship formation with Japanese students was classified as follows : Type 1-positive concern toward friendship formation and the friendship that has been formed ; Type 2-positive concern toward friendship formation and the friendship that has not been formed ; Type 3-negative concern toward friendship formation and the friendship that has been formed ; Type 4-negative concern toward friendship formation and the friendship that has not been formed. Type4was compared with all other types. The results indicated that the factors of promotion toward forming friendships include institutional support systems of universities and their positive attitude toward friendship formation between Chinese and Japanese students.
URI: http://hdl.handle.net/10087/8519
ISSN: 2185-8209
Appears in Collections:第12号 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GKOKUS-08.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback